خواص شگفت انگیز آلومینیوم (هدایت الکتریکی زیاد)

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (وزن مخصوص کم)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
خواص شگفت انگیز آلومینیوم (قابلیت انعکاس)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (هدایت الکتریکی زیاد)

در بین مواد هادی، آلومینیوم پس از نقره، مس و طلا در مرتبه چهارم قرار دارد. هدایت الکتریکی آلومینیوم خالص در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد برابر ۸/۶۳٪ IACS (استاندارد بین المللی مس آنیل شده) بر اساس واحد حجم می باشد که با عملیات حرارتی و نیز اضافه شدن عناصر آلیاژی، هدایت الکتریکی آن کمی کاهش ولی استحکام فلز آلومینیوم افزایش می یابد. از نظر تجاری تنها دو فلز مس و آلومینیوم هستند که می توانند در ساختن سیم های هادی الکتریسیته مورد توجه قرار گیرند
در ابتدا مس برای هادی های الکتریکی بر آلومینیوم مقدم شمرده می شد. اما با در نظر گرفتن قیمت در واحد وزن فلزات مشخص شد که آلومینیوم برای این کاربرد مناسب تر است.
از ‌آنجا که آلومینیوم دارای وزنی کمتر از یک سوم وزن مس(در واحد حجم ) است. بنابراین برای هادی های با وزن معادل، هدایت الکتریکی آلومینیوم بالاترین مقدار  در بین سایر فلزات و بیش از دو برابر هدایت الکتریکی مس آنیل شده استاندارد است و لذا می توان دکل های حامل کابل های فشار قوی از جنس آلومینیوم را از قطعات سازه ای سبک تر ساخت و ضمنا در فواصل دورتر از هم نصب نمود.
امروزه در مواردی که استحکامی بیشتر از استحکام کابل آلومینیومی مورد نیاز باشد ، از هادی آلومینیومی با مغزی فولادی استفاده می گردد. اولین بار در سال ۱۸۹۸ در آمریکا در پروژه خط انتقال برق سه فاز به طول ۴۶ مایل، هادی آلومینیومی به جای  هادی مسی استفاده شد و بعد از آن آلیاژ۶۰۶۶ و نیز هادی های تقویت شده آلومینیوم با مغزی فولادی توانستند جایگاه ویژه ای را در انتقال برق و ساخت هادی ها به خود اختصاص دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *