خواص شگفت انگیز آلومینیوم (قابلیت بازیافت آلومینیوم)

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (آلیاژهای جوش پذیر آلومینیوم)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
طبقه بندی آلیاژهای آلومینیوم
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (قابلیت بازیافت آلومینیوم)

علاوه بر استحکام، دوام، زیبایی و مقاومت به خوردگی، مهمترین مزیت آلومینیوم، بازیافت آن می باشد. حفظ محیط زیست، حفظ منابع انرژی و کاهش میزان اتلاف انرژی مهمترین چالشهای عصر حاضر هستند. انسان به دست خود با تولید انواع مواد مصنوعی و غیرقابل برگشت و افزودن آنها به چرخه طبیعت، محیط اطراف خویش را آلوده ساخته است.
گسترش لایه تخریب شده ازن، تولید گازهای سمی و خطرناک از کارخانه های بزرگ و مختلف صنعتی، همه و همه تصویری از آینده ای خطرناک و آلوده را در مقابل دیده آگاهان مسأله قرار داده است. کاهش تدریجی منابع طبیعی و خدادادی، کاهش انرژی های ارزان و در دسترس طبیعی نیز ترس و واهمه جدیدی است که از مشکلات عصر حاضر و نسل آینده به شمار می رود.
یافتن مواد نو و ویژه ای که بتوان تا حداکثر ممکن از آنها استفاده کرد و سپس به راحتی قابل بازیافت باشند، ضمنا تولید آلودگی و قراضه نکنند و نیز یافتن روشهایی که بتوان در حفظ انرژی و به حداقل رساندن مصرف آن مؤثر باشند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار گشته اند و توجه کارشناسان و متخصصین زیادی را به خود معطوف کرده اند.
در این میان آلومینیوم به عنوان فلز شگفت انگیز قرن حاضر بار دیگر خودنمایی می کند. قطعات و اجزای آلومینیومی جدا از اینکه در چه صنعتی مصرف شده اند علاوه بر طول عمر کاری طولانی و مفید، قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشند. ضایعات آلومینیومی پس از مصرف و خارج شدن از سیکل کاری، مجددا ذوب و استفاده می شوند بدون آنکه کوچکترین تغییری در خواص و یا ویژگیهای آن ایجاد شود. آلومینیوم از سایر مواد سریعتر قابل بازیافت است. بازیافت سریع و آسان این فلز باعث می شود تا :
✅ قراضه آلومینیومی با قیمت بالایی خرید و فروش که خود یک مزیت عمده برای این فلز محسوب می شود.
✅ توجیه اقتصادی برای جمع آوری قراضه های فلزی به وجود آید و در نتیجه سیستمهای بازیافت روز به روز پیشرفته تر شوند و تکنولوژی خود را بالا ببرند. این فلز بالاترین بازده را برای بازیافت داراست.
آلومینیوم در بحث استفاده بهینه از انرژی نیز نقش بسزایی ایفا می کند. ذوب، بازیافت و استفاده مجدد از آلومینیوم تنها ۵ درصد از انرژیی را نیاز دارد که برای تولید آلومینیوم از بوکسیت موردنیاز است. یعنی حدود ۹۵ درصد در مصرف انرژی و جریان الکتریکی صرفه جویی می شود، ضمن آنکه بحث تولید آلودگی های ناشی از تولید آلومینیوم اولیه نیز در اینجا وجود ندارد و هیچ نوع آلودگی و خطر برای محیط زیست ایجاد نمی گردد.
محصول آلومینیومی در مقایسه با محصولات PVC که قابلیت بازیافت ندارند و یا بازیافت آن در حد کم ممکن است و نیاز به تکنولوژی بالایی دارد و یا در مقایسه با آهن با نقطه ذوب بالا که بازیافت آنرا مشکل و با انرژی زیاد همراه کرده است، جایگاه خاصی را برای این فلز برای کارشناسان محیط زیست مطرح می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *