خواص شگفت انگیز آلومینیوم (خاصیت جرقه نزدن و غیر مغناطیسی بودن)

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (قابلیت انعکاس)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
خواص شگفت انگیز آلومینیوم (مقاومت زیاد در مقابل خوردگی)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (خاصیت جرقه نزدن و غیر مغناطیسی بودن)

در صنایع تولیدی که احتمال احتراق وجود دارد فلزات جرقه نزن از اهمیت بالایی برخوردارند. در صنایع الکتریکی و الکترونیکی نیز نیاز به فلزات غیر مغناطیسی همیشه وجود دارد. آلومینیوم دارای این دو خاصیت می باشد. تجربه ثابت کرده است عدم جرقه زنی آلیاژهای آلومینیوم موجب افزایش بسیار بالای ایمنی در حمل بارهای خطرناک و محترقه و جلوگیری از هرگونه آتش سوزی احتمالی در حین سوخت گیری خواهد شد.
انتقال خواص مغناطیسی آلومینیوم خالص به حدی کم است که می توان آنرا در زمره مواد غیر مغناطیسی قرار داد. خاصیت غیر مغناطیسی بودن، با آلیاژی کردن آلومینیوم و یا عملیات حرارتی نیز تغییری نمی کند و لذا این خاصیت به همراه سایر خواص مثل سبکی و استحکام آلومینیوم در صنایع نظامی موجب استفاده فراوان گشته است.
حرارت بالا به همراه غیر مغناطیسی بودن فلز آلومینیوم موجب شده تا در ساخت هیت سینک ها که از پروفیل های بسیار ظریف ساخته می شوند، از این فلز استفاده گردد. همچنین این خاصیت باعث شده تا بتوان در ساخت قطعات الکترونیکی از روش نشاندن فیلم های آلومینیومی در خلاء بر روی محفظه های پلاستیک، نیاز این قطعات به لاک زدن و رنگ آمیزی را حذف نمود و ضمن افزایش عمر قطعه در برابر خوردگی محیط، خواص غیر مغناطیسی آن را نیز حفظ نمود.
با توجه به اینکه اخیرا تمامی سیستم های کنترلی اتوماتیک می باشند غیر مغناطیس بودن آلومینیوم باعث می شود که عملکرد این سیستم ها تا حد بسیار چشمگیری افزایش یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *