خواص شگفت انگیز آلومینیوم (افزایش استحکام در دماهای پائین)

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (نقطه ذوب متفاوت آلیاژهای آلومینیوم)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
خواص شگفت انگیز آلومینیوم ( نسبت استحکام به وزن بالا)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (افزایش استحکام در دماهای پائین)

یکی از خواص ویژه آلومینیوم، افزایش استحکام آلومینیوم در دماهای پائین می باشد. بسیاری از فلزات در درجه حرارت های پائین شکننده می گردند. ولی استحکام آلومینیوم با سردتر شدن آن افزایش می یابد که این پدیده در علم مطالعه در درجات حرارت پایین بسیار قابل توجه است.
در حقیقت در این فلز دمای تبدیل شکست نرم به ترد وجود ندارد و برعکس، استحکام آلیاژهای آلومینیوم معمولا در دماهای پائین افزایش می یابد. به عنوان مثال در دمای ۱۹۶- درجه سانتیگراد استحکام آلومینیوم به میزان ۱۲% نسبت به دمای محیط افزایش می یابد.
این خاصیت آلومینیوم همراه با خواص دیگری همچون نسبت استحکام به وزن بالا موجب شده تا در اجزای مختلف هواپیما و سفینه ها که در دماهای پائین قرار می گیرند از این فلز استفاده شود.
استحکام پیچشی، استحکام برشی و خمشی آلومینیوم نیز مشابه استحکام کششی آن در دماهای پائین افزایش می یابد. در درجات حرارت ۱۹۶- درجه سانتیگراد تا ۲۶۸- درجه سانتیگراد آلومینیوم ارزان ترین ماده مصرفی برای این نوع کاربرد بشمار می آید. چون استحکام آن در درجات حرارت پائین افزایش می یابد بنابراین نسبت استحکام به وزن آن در مقایسه با درجه حرارت محیط بهتر نیز می گردد.
مطالب فوق نشانگر موقعیت بالای آلومینیوم در علم مطالعه درجات حرارت کم می باشد. یکی از موارد استفاده مهم از این خاصیت، حمل و نقل متان مایع است. فولاد در دمای پایین مانند شیشه شکننده است. بنابراین این سوخت در مخازن دو جداره ای که جداره داخلی آن آلومینیومی است و فضای خالی بین دو جداره بوسیله چوب خرد شده عایق بندی شده است حمل و نقل می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *