خواص شگفت انگیز آلومینیوم (مقاومت زیاد در مقابل خوردگی)

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (خاصیت جرقه نزدن و غیر مغناطیسی بودن)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
خواص شگفت انگیز آلومینیوم (شکل پذیری با روش های مختلف)
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

خواص شگفت انگیز آلومینیوم (مقاومت زیاد در مقابل خوردگی)

یکی از خواص مهم آلومینیوم مقاومت در برابر خوردگی این فلز است. آلومینیوم خالص وقتی که در هوا قرار می گیرد، بلافاصله با یک لایه اکسید آلومینیومی پوشیده می شود. این لایه مشابه یک پوشش، مانع خوردگی می گردد و در اکثر محیط ها نسبتا پایدار است. اگر در اثر سائیدگی این لایه کنده شود بلافاصله دوباره تشکیل می گردد. ضخامت این لایه نازک طبیعی در حد ۰۲۵/۰ میکرون است، با این وجود بقدری محکم است که مانع مؤثری در مقابل اغلب مواد خورنده محسوب می گردد. بطور کلی می توان گفت که لایه محافظ در محلول های یونی با PH بین ۵/۴ تا ۵/۸ پایدار است و فقط در اسید ها و باز های قوی محلول می باشد.
این فلز در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی، صنعتی و مواد شیمیائی موجود در اتمسفر، مقاوم است. البته برخی از آلیاژهای خاص آلومینیوم نسبت به دیگر آلیاژها مقاومتر هستند. برای مثال گروه آلیاژهای آلومینیوم – منیزیم (Al – Mg) مخصوصا در مقابل هوا و آب دریا مقاوم هستند. از طرف دیگر آلیاژهای آلومینیوم که حاوی مس یا روی هستند از نظر مقاومت به خوردگی ضعیف تر و از نظر استحکام مکانیکی قویتر می باشند.
تنها برخی مواد شیمیائی خاص مثل کلر، آمونیوم و هیدرو اکسید باریم موجب خورده شدن آلومینیوم می گردند. موادی چون لبنیات، روغن، محلول های شکر دار و آب مقطر تأثیری بر روی آلومینیوم در درجات حرارت عمل ندارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *